Våkner du midt på natten?

våken kvinne med søvnproblemer

Visste du at før den industrielle revolusjonen sov vi mennesker to omganger om natten? Vi sov i noen timer og var så våkne for å samtale eller å ha sex i en til tre timer, og så sov vi igjen. I flere språk, som latin og gammel italiensk, fransk og engelsk, hadde man begreper som «første søvn» og «andre søvn».

Bifasisk søvn eller avbrutt søvn

Det er mye som tyder på at vi mennesker er biologisk programmerte for å ikke sove gjennom hele natten. Et eksperiment fra 1992 lot menn være i mørke 14 timer i døgnet. Etterhvert etablerte de et sovemønster der de sov i fire timer, var våkne i to-tre timer, og sov så i ytterligere fire timer.

Den aller viktigste forandringen som kom med den industrielle revolusjonen var ikke økt stress eller hastighet på livet, selv om det selvfølgelig også var viktig for hvordan vi sov, men det var at vi lærte å beherske kunstig lys. Vi begynte å strekke dagen til langt ut på kvelden, og nå er det vanskelig å finne et sted der vi ikke ser blått lys, slik som fra skjermene vi leser på, selv langt ut på natten. Eksponeringen for lyset setter vår indre hormonelle klokke ut av spill. Det er våre hormoner mer enn noe annet som kontrollerer og hjelper oss til å sove.

Ok å våkne om natten

Tidligere opplevde jeg mye stress da jeg våknet om natten. Nå er klokken fire. Jeg er lys våken, og jeg er ganske avslappet med at jeg er våken. Nå vet jeg at våkenheten kanskje uttrykker et dypt biologisk mønster i kroppen min som blir uttrykket gjennom å være våken nå. Utfordringen for de fleste som våkner om natten er jo at de bare har satt av en bestemt mengde timer til søvn, og ofte er disse timene for få i utgangspunktet. Har du seks timer til søvn og dessuten våkner er det lett å bli stresset av å våkne.

Jeg prøver å sette søvn som et viktig helsemål. Kanskje det er det aller viktigste og mest grunnleggende jeg gjør både for min fysiske og psykiske helse. Nå er det helg, men det er arbeidshelg. Likevel, jeg la meg tidlig, sov fra klokken elleve til tre. Jeg er nå våken i et par timer, og om jeg sovner igjen klokken fem får jeg ytterligere fire timer med søvn før jeg skal møte tangoelevene mine.

Generelt opplever jeg mindre uro når jeg våkner om natten, bare fordi jeg vet at det er naturlig å være våken om natten. Jeg er dessuten en av de heldige som ofte har tid til å være våken om natten fordi jeg langt på vei styrer arbeidshverdagen selv. Og blir jeg trøtt i løpet av dagen prøver jeg å få meg en høneblund eller to.

Begrepsbruk

«Bifasisk søvn» blir ofte brukt når du i tillegg til uavbrutt nattesøvn tar en siesta om ettermiddagen. «Avbrutt søvn» er begrepet som blir brukt for bifasisk søvn om natten, altså når man sover i to faser om natten. Jeg syns det høres negativt ut med avbrutt søvn, så jeg bruker gjerne begrepet bifasisk søvn også om avbrutt søvn om natten.

Kanskje likevel ikke helt sunt for meg å våkne

Kanskje jeg har prøvd å strekke det litt langt når jeg sier at det er et evolusjonært søvnmønster som uttrykkes i meg. Jeg tror ikke at jeg våknet fordi det var det mest naturlige for meg, men heller fordi jeg drakk tre glass alkohol før jeg la meg samt spiste en del sukret sjokolade og melkeprodukter som tarmen ikke liker. Selv om det skal være flere helsefordeler med alkohol så er jeg en av de mange der alkoholen går ut over søvnen. Dessuten har jeg noen større problemer som jeg grubler over for tiden, så det er litt tankeuro i meg også. Likevel, når jeg først våknet tenker jeg at det er best å ikke stresse med det, men å faktisk bare nyte timene i våken tilstand. Og det gir meg mer ro enn tidligere.

Men nå er det på tide å legge meg igjen. Jeg ønsker deg god søvn – uansett når og hvordan du får den.

Kilder

Jeg lærte først og mest om dette fra Mark Sisson: The Primal Blueprint.
Sjekk også gjerne avsnittet om «interrupted sleep» her: https://en.wikipedia.org/wiki/Biphasic_and_polyphasic_sleep#Interrupted_sleep

Artikkel om blått lys og søvn

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *