Noe enkelt du kan gjøre om du er nedstemt

snø bra for dagslysterapi

Som gestaltterapeut skal jeg ikke gi råd. Jeg skal hjelpe klientene til å finne løsninger selv gjennom å støtte og å være nysgjerrig. Men jeg er ikke en perfekt gestaltterapeut, og det er et råd jeg har gitt mange ganger, nemlig:

Gå en tur midt på dagen.

Depresjon og nedstemthet

Jeg gir rådet spesielt til de som har lavt stemningsleie eller er deprimerte, og det er viktig uansett vi er i årets mørkeste periode, som nå, eller om det er midt i sommeren og det knapt nok blir mørkt om natten. Det finnes flere gode grunner til dette.

Sollys

Gjennom å gå en tur får du se sollys. Du trenger sollyset for at kroppens klokke skal fungere (den såkalt cirkadiske rytmen), og aller helst skal du ikke bare eksponere øynene for lyset, men også huden. Det siste er imidlertid vanskelig i minusgrader. Sollyset stopper kroppen fra å produsere melatonin, som er det viktigste hormonet som gjør deg trøtt på kvelden og hjelper deg til å sove gjennom natten. Når mørket faller på begynner produksjonen av melatonin og du kan begynne å falle til ro og søvn. En av de største utfordringene vi har for søvnen i løpet av vinteren er at kroppen ikke får ordentlig beskjed om at det er dag og dermed halter den cirkadiske rytmen.

Å ta en tur i solen er altså det aller beste du kan gjøre for å bedre søvnen. Nedstemthet og søvnproblemer går ofte hånd i hånd, men selv om du ikke har slike problemer vil sollyset hjelpe deg til å få mer energi.

Hvis det er overskyet

Gå ut likevel. Se bildet til artikkelen. Er det ikke lyst nok? Og selv uten snøen er det overlegent mye lysere ute enn inne.

Bevegelse

Går du ut får du også beveget deg. Hvis nedstemtheten er dyp kan det være vanskelig å komme seg i treningsstudio, men med litt viljestyrke er en liten tur i parken eller nabolaget ofte overkommelig. Har du enda mer energi kan du jo ta et intervallpass eller gjøre noe annet slitsomt utendørs. Selv om du beveger deg i langsomt tempo vil kroppen utløse en rekke hormoner som gjør det lettere å løfte stemningsleiet.

Sosialt

Du kan eventuelt gjøre noe sosialt ut av gåturen. Er du nedstemt er sosial interaksjon, altså at vi er sammen med andre, noe av det beste vi kan gjøre. Men det aller viktigste er at du kommer deg ut, ser solen og får beveget deg. Det hjelper kroppen til å holde hormonene i orden og det gir deg bedre søvn om natten.

Lykke til og nyt solen!

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *