Tidspunkt for sollyseksponering, d-vitamin og dagslyslamper

dagslysterapi i vinterlandskap

I forrige uke skrev jeg om hvor viktig det er å komme seg ut i solen for å opprettholde en god døgnrytme (cirkadisk rytme). Her ønsker jeg å formidle litt mer om hva du bør vite om sollysets effekter på oss.

Når på dagen

Jeg leste noe meget spennende i Stephen S. Ilardis fabelaktige The depression cure: The 6-step program to beat depression without drugs. Han sier at noe av det viktigste for å komme til rette med nedstemthet er at du sover så godt som mulig. Grovt sett pleier folk med søvnproblemer enten å ha problemer med å sovne eller så våkner de midt på natten og har vansker med å sovne igjen. Har du problemer med å sovne anbefaler Ilardi at du får din soleksponering tidlig på dagen og om du våkner midt på natten at du tar din tur litt senere på ettermiddagen.

Logikken bak dette handler om å stille den indre klokken så godt som mulig. Resonnementet er at om du har problemer med å sovne er det fordi kroppen ikke har rukket å produsere nok melatonin. Om du forteller kroppen tidlig på dagen at det er dag, noe du gjør gjennom å være ute i solen, så vil den raskere skjønne at det er kveld.

Om du våkner på natten tenker Ilardi at kroppen tror at det er morgen for tidlig. Gjennom å få senere soleksponering setter produksjonen av melatonin inn senere, og forhåpentligvis setter produksjonen av oppvåkningshormonene inn litt senere. For øvrig er disse oppvåkningshormonene stresshormoner, og disse er grunnen til at så mange våkner sent på natten eller altfor tidlig på morgenen med vanskelige følelser, stress eller angst. Men det får bli tema for en annen artikkel.

D-vitamin

Kanskje du vet at eksponering for solen gjør at du produserer d-vitamin? Jeg skal ikke gå inn på alle fordelene med d-vitamin, som forresten egentlig er et hormon, men jeg kan nevne at Ilardi foreslår supplement av d-vitamin i sin kur mot depression. Hva de færreste imidlertid vet er at du ikke produserer d-vitamin bare av å være ute i solen om vinteren. Det kreves at store deler av huden eksponeres for sollys for at det skal hjelpe, men nå på vinteren ville det uansett ikke hjulpet en døyt om du gikk med bar overkropp i minusgrader og lot brystvortene krympe til steinharde rosiner. Når solen står så lavt som nå tar atmosfæren bort den UV-strålingen som huden reagerer på for å produsere d-vitamin. Her oppe i Norge er det faktisk bare midt på sommeren at vi får tilgang til den UV-strålingen som gjør at vi produserer d-vitamin. Så, om du trenger d-vitamin om vinteren bør du se over kostholdet ditt eller spørre legen din om du trenger et kosttilskudd.

Dagslyslampe

Selv om du tar en tur kan det være vanskelig å få nok dagslys. Bruk gjerne en dagslyslampe for å få hjelp til å få nok lys inn i kroppen. Her kan det være vanskelig å orientere seg, og jeg burde skrive en artikkel om dette. Men la meg bare kort si at du trenger en lampe med høy lux. Et søk gjorde at jeg eksempelvis fant en oppvåkningslampe fra Philips. Den har en maks luxnivå på 315, men du bør finne noe som ligger på rundt 10.000.

Det aller beste er imidlertid om du kommer deg ut i løpet av dagen. Selv når solen står lavt og det er overskyet er det mye, mye lysere ute enn inne.

Nyt solen, så snakkes vi snart!

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *