Paleo og gestaltterapi

mann i fjell, praktiserer paleo og gestaltterapi

«Paleo» er en livsstil der kosthold og trening står helt sentralt. Ordet kommer fra «paleolitikum» som refererer til den første perioden av steinalderen.

Hvorfor skrive om kosthold på en side for en gestaltterapeut? Fordi jeg er opptatt av helhetlig helse, og fordi kropp og sjel henger sammen. Med en sund livsstil er du mindre eksponert for psykiske problemer.

NB! Du kan komme i gestaltterapi uten interesse for paleo. De fleste som kommer til meg kommer for tradisjonell gestaltterapi.

Gestaltterapeuten

Jeg både følger en paleo-livsstil (steinalder) og er i ferd med å avslutte en coachingutdanning for å hjelpe andre til bedre liv. Det jeg syns er mest interessant er at jeg føler meg mest mentalt stabil når jeg lever etter prinsippene i paleo.

Her er grunnene i paleo – slik jeg praktiserer det

Grunnleggende idé

Vi mennesker er skapt gjennom millioner år med evolusjon. I dette perspektivet er noen få tusenår med sivilisasjon ikke nok for å forandre genene våre. Derfor er vi genetisk sett tilpasset steinalderlivet. Denne innsikten skal tilpasses våre moderne liv. Ting er heller ikke riktige fordi man gjorde sånn eller sånn i steinalderen. Alt må testes mot moderne vitenskap.

Kosthold

Spis kjøtt, fisk, skalldyr, egg, grønnsaker som vokser over jord, nøtter, frø og frukt. Spis gjerne fete meieriprodukt om du tåler det.

Ikke spis sukker, korn, grønnsaker som vokser under jord, vegetabilske oljer, belgfrukter, pasta, ris, kunstig mat eller ferdigmat som supper og kjeks.

Hverdagsbevegelse

Finn måter å bevege deg så ofte som mulig gjennom dagen. Stå opp for å jobbe, gå når du snakker i telefon, bruk trapper istedenfor heis, gjør enkle treningsøvelser i løpet av dagen. Hard trening kan ikke reversere skadevirkningene av en ellers stillesittende livsstil.

Trening

Løft tungt: Gjør styrketrening to ganger i uken. Passene bør være maks tretti minutter. Bruk tunge vekter.

Sprint: Hver syvende til tiende dag sprinter du. Etter god oppvarming springer du alt hva du orker i 10-20 sekund. Hvis kroppen ikke tåler det kan du løpe oppoverbakke, sykle eller svømme.

Langsom kondisjonstrening: Tren 2-5 timer i uken på lav intensitet. Lav intensitet betyr en puls på 180 minus din alder. Dette er mye lavere enn hva de fleste trener. Du trenger pulsklokke/-belte for å ikke få for høy puls.

Søvn

Ikke kompromiss med søvnen. Legg deg i tide. Har du søvnproblemer? Se hva du kan gjøre med dem. De fleste trenger minst åtte timer søvn.

Cirkadisk rytme

Aksepter kroppens innebygde klokke. Ikke bruk dataskjermer, mobiler eller tv sent på kvelden. Bruk lunsjpausen til å komme deg ut i dagslys, selv om det er overskyet.

Lek

Bruk både kropp og hjerne til rekreasjon. Det kan handle om å gå på slakline eller å spille Monopol.

Gestaltterapi og paleo

Det er helt opp til deg om du ønsker å lære noe av paleo-livsstilen. Men sliter du med eksempelvis energi eller stemningsleie kan du regne med at jeg spør deg om hvordan du både spiser, trener og sover. De fleste som kommer til meg kommer imidlertid for helt vanlig samtaleterapi, og det er du også velkommen å gjøre.

mann i fjell, praktiserer paleo og gestaltterapi