Bli bedre kjent med følelsene dine

jente med store øyne, følelser
Bli bedre kjent med følelsene dine

Noen som kommer i terapi har som uttalt mål å bli mer kjent med følelsene sine. Som terapeut kan jeg hjelpe klienten til dette gjennom å spørre, speile, lytte og mye mer. Men det er noe vesentlig som klienten selv kan gjøre for å bli mer kjent med følelsene sine, og det er å meditere. Særlig noe som kalles for «kroppsskanning» er effektivt. Før jeg kan forklare hva kroppsskanning er og hvordan den fungerer, må jeg si noe om tanker, følelser og fornemmelser.

Tanker, følelser og fornemmelser

Det høres kanskje innlysende ut, men følelser sitter i kroppen. Det er vanskelig å si at man er eksempelvis irritert om man ikke føler på en slags agitasjon i kroppen. At følelser er kroppslige betyr imidlertid ikke at de ikke også er relatert til tankene. La oss si at jeg føler på en agitasjon i kroppen, og at det føles som om det bobler i brystet. Har jeg i så fall grunn til å kalle det for irritasjon? Ikke nødvendigvis, men kanskje jeg får denne følelsen samtidig som jeg tenker på at kompisen min er sen til vårt møte – igjen. Kanskje jeg tenker at han alltid er sånn, og nå har jeg bare fått nok. I dette tilfellet er det et samsvar mellom tanker og fornemmelser, og vi velger å kalle helhetsopplevelsen ved et navn, en følelse, som i dette tilfellet var irritasjon.

Vanskelige relasjoner mellom tanker, følelser og fornemmelser

Det med å føle er imidlertid ikke alltid så enkelt som det jeg nettopp skrev om. Tankene om hvor dust kompisen min er kan ta overhånd slik at irritasjonen kommer ut av proporsjoner. Eller, irritasjonen kan legge seg, men jeg kan likevel fortelle om irritasjonen langt etter at den har ebbet ut, som om jeg fremdeles føler på den. Dette er for så vidt helt naturlig, men mange av oss snakker om irritasjonen som om vi faktisk føler på den fremdeles. Andre ganger føler vi faktisk ikke i det hele tatt på hvordan vi har det, men vi bruker bare tankene vi har for å anta at vi føler på noe.

Tilbake til kompisen min som var sen. Jeg kan si at jeg er irritert fordi jeg mener at man ikke skal være sen til avtaler, og jeg husker altfor godt at det ikke er første gang han er sen. Men om jeg kjenner etter er jeg kanskje egentlig rolig på innsiden. Kanskje jeg lar solen varme ansiktet og jeg har det bra i stunden. Kanskje jeg likevel skal snakke med kompisen min om å komme i tide, men om jeg gjør det med følelsen av solen som varmer kanskje jeg kan gjøre det med større tålmodighet og vennlighet?

Poenget mitt er at tanker, følelser og fornemmelser står i et komplekst forhold til hverandre, og vi er ofte ikke helt klar over hva vi føler. Det kan handle om alt fra tankemessige antagelser om vår følelsestilstand som ikke har grunn i hva vi faktisk føler (i kroppen), til at vi har klare fornemmelser men ikke helt makter å sette ord på følelsene.

Hvorfor meditere

Det finnes mange måter å relatere til tanker, følelser og fornemmelser. Uansett hvordan det er for deg så tenker jeg at fornemmelsen alltid kommer først, og det er fornemmelsen som er viktigst for hvordan vi føler. Fornemmelsen kommer alltid før tanken, og tanken er alltid farget av hvordan jeg har det fra øyeblikk til øyeblikk.

Når jeg underviser meditasjon så begynner jeg nesten alltid med kroppsskanningen. Jeg gjør det nettopp fordi kroppen er så viktig. Dessuten er det mange som har dårlig tilgang til å kjenne etter hvordan det er i kroppen. Vi lever også i et samfunn der tanke, forståelse og logikk står sentralt. Men det kognitive er bare en del i hvordan vi oppfatter virkeligheten. Følelser og fornemmelser har minst like mye å si om hvordan vi forstår ting, og i mange tilfeller er det vi føler enda mer ekte og informativt enn våre tanker om verden.

Meditasjonen er trygg

En kroppsskanning kan brukes terapeutisk for å integrere tanker, følelser og fornemmelser, men i utgangspunktet er din oppgave i en kroppsskanning kun å oppleve, altså å fornemme. Du vil imidlertid få tanker og følelser når du ligger der og fornemmer, men du trenger ikke å gjøre noe for at tankene og følelsene skal komme. Nettopp fordi vi ikke fokuserer på tanker eller følelser er det mange som opplever kroppsskanningen som trygg. For noen er det rett og slett for krevende å gå rett på å se på sine følelser. Kroppsskanningen kan likevel gi deg øvelse i å være med hva du opplever her og nå.

Gratis kurs

Høres dette interessant ut? I så fall kan du prøve et gratis kurs jeg har skapt der du lærer å gjøre nettopp kroppsskanning. Du finner det her: https://www.meditasjon-oslo.no/registrering/gratis-kurs/

Lykke til!

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *