Binaural beats – meditasjon og dyp hvile

hodetelefoner som brukes for meditasjon og mindfulness

Mange som kommer til meg som gestaltterapeut gjør det fordi de vet at jeg også kan undervise meditasjon og mindfulness. I det siste har jeg vært opptatt av noe som kommer litt på sidelinjen av meditasjon, men likevel ikke helt, nemlig «binaural beats». Det handler om å ligge ned, slappe av og å lytte til et behagelig lydspor i 20-30 minutter. Effekten ligner på det du får i dyp meditasjon, men jeg opplever at det er enklere å lytte til «binaural beats» enn å meditere. Dette er jo på godt og vondt. Det er jo noe med å selv velge å bruke hodet på en annen måte i meditasjonen.

Samtidig føler jeg at effekten av «binaural beats» er litt annerledes, men jeg kan ikke helt sette fingeren på hva som skiller den fra meditasjon. Men jeg vet helt sikkert at jeg liker det!

Hvis du ikke gidder å lese min artikkel, men har lyst til å prøve, kan du begynne her: https://s3.amazonaws.com/aubreymarcus.com/downloads/Earth+Peace.mp3

NB! Du må bruke øretelefoner i stereo.

Hjernens bølgelengder

Man trenger ikke å ha angst eller å gruble på noe for å erfare at hjernen alltid er aktiv. Selv når vi sover som dypest, i drømmeløs søvn, skjer det ting i knotten. Men hvor ofte det skjer varierer. Når vi sover går det ikke overraskende langsommere enn når du konsentrerer deg for å lese denne artikkelen. Frekvensen av hjerneaktiviteten er hva man kaller «hjernebølger».

Hjernebølgene

Det finnes fire nivåer av hjernebølger:

Beta-nivå (13-36 Hz)

Dette er hverdagsnivået der vi henter barn, lager middag og gjør andre hverdagsgjøremål. Det er der vi som oftest befinner oss når vi presterer eller føler oss truet. Stress har som du skjønner en høy frekvens.

Alfa-nivå (8-12 Hz)

Dette er nivået for innlæring og kreativitet, og det er avslappende å være her. Informasjonen springer fritt mellom hjernehalvdelene.

Theta-nivå (4-7 Hz)

Nå snakker vi om å være på et seriøst spennende sted. Det er her vi befinner oss når vi er i ferd med å sovne, men hvis vi holder oss våkne får vi ikke bare «våken hvile», men vi blir kreative og nytenkende.

Delta-nivå (0,5-3 Hz)

Vi er bare på delta-nivå når vi befinner oss i dyp drømmeløs søvn.

Hjernen og meditasjon

I meditasjonen øver vi oss primært på å være på theta-nivået. Dette rimer godt med at meditasjonen hjelper oss gi slipp på stress, bli mer kreative og få bedre søvn.

Binaural beats

Noen kom på ideen å prøve å hjelpe hjernen til å komme i en bestemt bølgelengde gjennom å stimulere den med lyd. Vi snakker ikke høylytte ting som skal projiseres inn i selve hjernen med avanserte apparater. Nei, det handler bare om å lytte til lyder.

For å skape en lyd som skal inspirere oss til å være på theta-nivå brukes lyd med forskjellige frekvenser. Det kan være en lyd på 220 Hz (en a) i venstre øre, og en lyd på 225 Hz i høyre øre. Forskjellen mellom disse lydene skaper noe man kan høre som «slag». Det er noe musikere kan lytte til for å stemme sine instrumenter. Men du trenger ikke å ha et trent øre for å bruke binaural beats. Hjernen vil uansett registrere forskjellen i frekvenser.

Forskning

Men, høres ikke dette litt vel alternativt ut? Jeg må si at jeg var skeptisk, så jeg sjekket forskningen. Jeg ble overrasket av at det ikke bare finnes forskning på «binaural beats», men at noen har kommet til positive resultater (forskningen er ikke udelt positiv). Binaural beats kan hjelpe i behandling av Parkinson’s, det kan «sterkt redusere» tannlegeskrekk, og en generell studie konkluderer med at binaural beats muligens fungerer, og at den er spesielt effektiv på angst/uro.

Annen forskning er ikke like positiv. Jeg tenker at det er som med alle meditasjonsverktøy: Du må prøve dem og avgjøre hva som er riktig for deg. Det er i alle fall neppe skadelig.

Hvordan føles det å lytte til binaural beats?

Prøv det og avgjør selv! Lydsporene jeg har hørt så langt legger naturlyder og musikklignende ting over selve slagene, så det kan være behagelig å lytte til. Hvis du ikke opplever det som behagelig syns jeg at du skal finne en annen måte å finne ro på.

Begynn her

Jeg hørte først om binaural beats fra coachen Aubrey Marcus, og her kan du høre et gratis lydspor fra ham (30 min): https://s3.amazonaws.com/aubreymarcus.com/downloads/Earth+Peace.mp3

Du finner mye på Spotify, men jeg har ikke likt disse like bra som den fra Marcus.

Hvordan lytter du?

Du trenger ikke å gjøre noe spesielt. Lytt til lydene og se hva som skjer. Vandrer tankene er det helt ok og normalt. Kom vennlig tilbake til å lytte til lydene. Og ikke prøv så hardt. Kanskje du oppdager at lydene bare er der uten at du trenger å lytte så mye?

Lykke til!

Linker

Wikipedia om hjernebølger: https://no.wikipedia.org/wiki/Hjerneb%C3%B8lge
Aubrey Marcus, hjemmeside: https://www.aubreymarcus.com/
Aubrey Marcus, forklaring av binaural beats: https://www.aubreymarcus.com/blogs/aubrey-marcus/brainwave-entrainment-with-binaural-beats
PubMed, artikler om binarual beats: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=binaural+beats
Forskningen jeg refererte til:

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *